Pre- en posttest van communicatie-uitingen

Voor iedere doelgroep en elke berichtgeving is het nodig om te bepalen welke vorm van communicatie, welke toon en welke argumenten ervoor zorgen dat een boodschap daadwerkelijk overkomt en haar doel bereikt. Een communicatieonderzoek kan u hierover opheldering geven, maar communicatie is natuurlijk een ruim begrip. Grofweg delen we daarom communicatieonderzoek in, in drie categorie├źn: pretests en posttests van communicatie-uitingen en tracking onderzoek.
De pretest is bedoeld om een communicatie-uiting te onderzoeken nog voordat deze wordt verspreid. Naar aanleiding van de resultaten kan de uiting of het gekozen medium worden bijgesteld. Een posttest is bedoeld om de impact van een communicatie-uiting te meten en wordt dus na de verspreiding uitgevoerd. Een bijzondere vorm van posttesten is het Reclame Reactie Onderzoek (RRO).

Heeft u interesse in het laten uitvoeren van een communicatieonderzoek? Wilt u meer informatie over een pre- of posttest? Neem vrijblijvend contact met ons op en laat ons met u meedenken over een geschikt marktonderzoek dat past bij uw doelstelling.